Information till mäklare

Nedan har föreningen sammanställt relevanta fakta om Brf Myrlejonet 1, för mäklare för att ge en bra överblick om föreningen inför ett mäklaruppdrag. Hittar du inte informationen du söker nedan, vänligen kontakta styrelsen, främst ordförande eller vice ordförande.

Grundfakta om föreningen

Föreningens fastigheter, Myrlejonet 1 och Myran 2 bebyggdes 1993 och består av tre flerbostadshus på Petrejusvägen 15, 16 och 18. 

Föreningen upplåter 35 lägenheter med bostadsrätt. I avgiften ingår vatten, värme och basutbud för kabel-TV (Tele2). Bredband via Telenor eller Tele2 (tidigare ComHem), betalar varje medlem för själv.

Lägenheterna i föreningen är fördelade enligt följande:

5 st 1 rum och kök 

9 st 2 rum och kök 

9 st 3 rum och kök 

11 st 4 rum och kök 

1 st 5 rum och kök 

Total bostadsyta: 2 846 kvm        

Total lokalyta:  21 kvm

Stockholms stad äger ett antal av föreningens lägenheter och dessa disponeras för närvarande som ett omsorgsboende.

Föreningen är ett privatbostadsföretag enligt inkomstskattelagen (1999:1229) och utgör därmed en äkta bostadsrättsförening. 

Fastigheterna är upplåtna med tomträtt. Nuvarande tomträttsavtal gäller fram till 2032.

Uppvärmning sker via fjärrvärme.

Garageplats

Det finns 16 garageplatser och för närvarande står ett antal medlemmar i kö för en garageplats. 

Vindsförråd

Det finns extra vindsförråd att hyra och för närvarande är det kö till dessa förråd. 

Föreningslokal

Det finns en föreningslokal (i port 16) med ett litet pentry som går att använda för övernattning. Lokalen kan disponeras gratis dagtid och kostar 100 kr/natt att låna. Det finns en toalett i anslutning till lokalen. 

Återvinning

Föreningen erbjuder återvinning av glas, plast, kartong, tidningar och metall samt har ett grovsoprum.

Tvättstuga

Föreningen har en tvättstuga (BV mellan port 16 och 18) med tre maskiner, två torktumlare, ett torkskåp och en mangel.

Försäkring

Fastigheten är fullvärdeförsäkrad hos Söderberg & Partners Insurance Consulting AB via Bostadsrätterna. I denna försäkring ingår inte ett så kallat bostadsrättstillägg, detta måste den enskilda medlemmen själv inkludera i sin hemförsäkring.

Styrelsen

Styrelsens nuvarande sammansättning återfinns här: Styrelse | Brf Myrlejonet 1 (bostadsratterna.se)

Ekonomi

Medlemmarnas månadsavgifter ska täcka kostnader för föreningens lån, driftskostnader och fondavsättningar för exempelvis reparationer och underhåll.

Föreningen tillämpar en avskrivning om 110 år och har under ett antal år använt resultatet av avskrivningarna till att extraamortera på föreningens lån, vilket är tanken med avskrivningarna. Detta förhållningssätt har bidragit till att föreningen för närvarande har en låg belåningsgrad vilket är mycket positivt på flera sätt. Dels är föreningen, på kortare sikt, inte så exponerad för högre kostnader pga. det högre ränteläget, dels kommer föreningen, på längre sikte, att kunna ta upp lån för kommande underhållsåtgärder och därmed säkerställa att det finns ett ekonomiskt utrymme att genomföra nödvändigt underhåll och att hantera ökade kostnader som följer av en ytterligare belåning.

Årsavgifterna höjdes med 2 % från den 1 juli 2022. En årlig höjning med 2 % har budgeterats till och med 2026 för att möta Stockholm stads beslut att höja tomrättsavgälderna med 150 %. Styrelsen har gjort bedömningen, med hänsyn till de höga marknadspriserna på fastigheter i Stockholm, att det inte är ekonomiskt möjligt att friköpa tomterna.

I likhet med många bostadsrättsföreningar har den höga inflationen under 2022 medfört att föreningen behövde höja årsavgifterna med 10 % fr o m den 1 januari 2023 för att täcka de ökade kostnaderna för Stockholm stads höjda taxor för bland annat fjärrvärme, sophämtning, vatten, (samt sedan tidigare höjda tomträttsavgälder) samt de höjda elpriserna.

Under 2024 höjs föreningens kostnader för fjärrvärme (+12 %), sophämtning (+24 %) samt vatten och avlopp (+25 %). Till detta tillkommer ökade kostnader med anledning av sedan tidigare aviserade pågående höjningar av tomträttsavgälder samt att föreningens räntekostnader pga. det högre ränteläget kommer att öka med anledning av att ett av föreningens lån (ca 1,5 miljoner) lades om i slutet av november. Föreningen behöver därutöver ta upp ett ytterligare lån om 1 miljon för att täcka utgifter för årets renoveringar och underhåll. 

Styrelsen har därför beslutat att höja årsavgifterna med 7 % från den 1 januari 2024 för att täcka de löpande kostnaderna som då ökar, inklusive ökade kostnader med anledning av tidigare höjning av tomträttsavgäld.
 

Underhåll

Föreningen har en underhållsplan som löper till 2052 för nödvändigt underhåll av föreningens fastigheter. Styrelsen reviderar regelbundet underhållsplanen bl.a. utifrån det underhåll som genomförs.

Planen innehåller åtgärder för ca 15 miljoner kronor fram till 2039. Beräkningarna bygger på kostnader för normalt slitage och kända livslängder för olika installationer. Med hänsyn till prisutvecklingen och givet kostnadsuppskattningarna för underhåll för 2023 bedömer styrelsen dock att 15 miljoner är kraftigt i underkant.

Underhållsplanen ska säkerställa en planering för nödvändigt underhåll och föreningen måste säkerställa att det finns tillräckliga resurser för att omhänderta underhållsåtgärderna. Genom att omhänderta nödvändigt fastighetsunderhåll minskar föreningen risken för kostsamma lappa-och-laga-åtgärder, föranledda av att underhåll inte genomförts i tid. 

Genomfört och planerat underhåll